Realitní makléř je prodloužená ruka klienta

Jednou z cest, jak uspět jako realitní makléř, je specializace. Může jít třeba o zahraniční klientelu nebo také zdánlivě drobné činnosti, jako je zobchodování poptávek či zajištění nájemníka. Trpělivost přináší růže (a také provize) a hlavně dlouhodobé vztahy s klienty. Makléř je poté prodlouženou rukou klienta, na kterou se může spolehnout.
Rozhodnutí specializovat se na zahraniční klientelu a být jim pravou i levou rukou, která řeší problémy i příležitosti od A do Z, se vyplatilo Magdaléně Říšské. Úspěch nepřichází ze dne na den a i ona se musela naučit, jak tyto klienty oslovit, jak získat jejich důvěru a na ní pak budovat prakticky rodinný vztah, ve kterém se coby realitní makléřka stará o nemovitosti celých rodin. „Důvěra je tu naprosto zásadní,“ říká Magdaléna a dodává, že neméně důležité je umění naladit se na klientovy potřeby a ty pak efektivně řídit, řešit a hlavně vyřešit. Chce to spoustu trpělivosti, vytrvalosti i diplomatických zkušeností, které ale vedou k dobrým  výsledkům – spokojeným klientům. Spokojený klient se vrací. Spokojený klient ví, že bude-li znovu řešit otázky kolem realit, je Magdaléna první a jasnou volbou.

Káva a video
Každou novou poptávku Magdaléna zhodnotí a pro klienty vytipované nemovitosti sama objede a na místě natočí video na telefon tak, jak by ho sama představovala při prohlídkách. S klienty se pak sejde a nad kávou společně prohlížejí videa a vybírají místa, kam by se chtěli jít podívat osobně. Ačkoliv jsou videa z pohledu profesionála amatérská, Magdaléna jim svou precizností a lidskostí dává potřebnou autenticitu, kterou klienti oceňují. Šetří tak jejich čas a čas jsou peníze.

Jako bych to dělala pro sebe
„Pokud se staráte o zahraniční klienty, jde především o jednání s jejich právními zástupci. Diplomatické jednání a vystupování je tedy naprosto samozřejmé,“ vysvětluje. Díky svému přístupu a jednání s místními právníky se takto dokáže starat o soubory nemovitostí zahraničních klientů a pomáhá jim nejen s nákupem, prodejem či pronájmem, ale také s rekonstrukcí. „Zařídím firmu, která vymění okna, nechám nemovitost vymalovat, starám se o řemeslníky či reklamuji špatnou práci,“ vyjmenovává Magdaléna činnosti, do kterých se jen tak každý realitní makléř nepustí. Jenže Magdaléna je v jistém (a dobrém) slova smyslu zkrátka puntičkářka a chce za sebou vidět nejlépe odvedenou práci,  jako kdyby to dělala pro sebe.

Má práce pro zahraniční klientelu svá úskalí? „Určitě ano,“ neskrývá pravdu Magdaléna. Obchod se zahraničními klienty trvá v průměru déle než s těmi tuzemskými a nejvíce času se řeší jiné právní, ale také zaběhlé zvyklosti v daných státech. „Tak třeba ve Švýcarsku je běžnou praxí vyžadovat po nájemnících výpisy z účtů, aby si byl pronajímatel jist, že bude nájemce solventní. Na českém trhu ale taková nedůvěra nepanuje, situace se řeší kaucí a to je zase zdejší běžná praxe,“ vysvětluje konkrétní případ Magdaléna. Své klienty se tedy snaží provázet zdejšími zvyklostmi tak, aby je pochopili, přijali a mohli pronajímat nemovitost s důvěrou v Magdalénu, že se o všechno postará.

Vyřešit smlouvy a zalít květiny
Pro jednoho klienta dokáže spravovat několik nemovitostí najednou stejně tak jako se umí postarat o celé rodiny. „Z jednoho pronajatého bytu se nakonec časem vyklubala nejen dlouhodobá spolupráce, ale také poměrně pevné rodinné přátelství,“ vysvětluje Magdaléna s úsměvem. Do realitního důvěryhodného vztahu totiž přibyli další členové rodiny, a tak se Magdaléna stará v tuzemsku také o nemovitosti potomků, kteří žijí v zahraničí. „To mě moc baví. Nepečuji jen o jednoho klienta, ale pečuji o celou jeho rodinu, je tu vzájemný respekt a důvěra a já jsem takový rodinný lékař na reality.“  V praxi to vypadá tak, že Magdaléna disponuje plnou mocí majitelů nemovitostí a řeší za ně při pronájmech veškeré právní, realitní a i naprosto lidské, sousedské záležitosti. Kromě rezervačních a nájemních smluv nebo převodů energií jim chodí do bytu zalévat také květiny. S podobnou vervou a profesionálním přístupem se ale také stará o nemovitosti, které jsou ve svěřenském fondu. Ty se obvykle týkají luxusních nemovitostí a klientům z vyšších sociálních vrstev, pro které je realitní spolupráce opět velmi zajímavou výzvou. „Je to specifická klientela, která si žádá individuální služby,“ říká Magdaléna. A za svou praxi už přesně ví, kde a jak takové klienty hledat. „Tahle cílová skupina hledá nemovitosti stejně jako kdokoliv jiný na internetu,“ vysvětluje. A protože je částka, kterou jsou ochotni za nemovitost utratit, mnohem vyšší než ta průměrná, očekávají také nadstandardní služby. A Magdaléna je připravena jim je poskytnout.

Moje auto je moje kancelář
Magdaléna je připravena klientům pomoci kterýkoliv den v týdnu, víkend nevyjímaje, pokud je třeba. Zároveň si ale velmi cení svého času a po letech realitní praxe už ví, do jaké práce se má a nemá smysl pouštět. Její vnitřní intuice realitního makléře funguje bezvadně. Díky realitní práci se naučila efektivní time management. „Moje auto je moje kancelář,“ říká Magdaléna a nebude v tom ani trochu nadsázky. Každý den je třeba objet nemovitosti, dorazit na sjednané schůzky a prohlídky, zastavit se na katastru nemovitostí a vyřešit další řadu věcí, které se bez „běhání“ neobejdou. Jen tak sedět v autě byste ale Magdalénu neviděli. Má velmi dobře propracovaný time management a pokud ví, že následující trasa ji zabere v autě půlhodinu, vyřídí nezbytné telefonní hovory přes handsfree. „To je trochu odvrácená stránka práce realitního makléře,“ dodává. Time management dodržuje i na dovolené. Snaží si zde maximálně odpočinout, ale protože ví, že by ji po návratu čekal mailbox plný e-mailů, raději jim věnuje každý den i na dovolené 10 minut svého času a do práce se pak vrací v klidu a s vědomím, že to na ni teď všechno nespadne. Důslednost a soustavnost jsou dvě věrné přítelkyně, bez kterých si Magdaléna už nedokáže svůj život představit. Dávají jí řád, který v praxi bezvadně funguje.

S některými nemovitostmi se pracuje déle, po jiných se jen zapráší. Někteří klienti vybírají měsíce, pro jiné je výběr otázkou několika dnů, než uvidí to pravé ořechové, zamilují se a jiné nemovitosti už vidět nechtějí. To je třeba případ starších manželů, pro které Magdaléna našla tu správnou nemovitost přesně za 17 dní. „Byla to ta příslovečná láska na první pohled. Ačkoli měli docela jasnou představu o tom, jaký byt a v jakém vlastnictví chtějí, nakonec je okouzlila úplně jiná nabídka,“ usmívá se Magdaléna. Zdá se, že i cesta realitního makléře je zkrátka nevyzpytatelná.